Colombia part9: Naar Leticia

Een van de weinige wensen die ik had voordat ik naar Colombia ging, was naar de jungle gaan. Leticia is een stadje op de grens met Brazilië en Peru, helemaal het zuidelijkste puntje van Colombia, gelegen in de Amazone.

De enige manier om daar te komen is met het vliegtuig vanaf Bogota, of per boot. Er zijn geen wegen naar Leticia, de boot duurt te lang en dus word het vliegen. De vluchten naar Leticia vertrekken rond het middaguur. De vluchten naar Bogota vliegen in de namiddag en landen aan het begin van de avond, een extra overnachting in Bogota was dus noodzakelijk.

Vliegen naar Bogota (14 jan.)

Nog helemaal brak van het feestje van de avond er voor was het tijd om naar het vliegveld van Santa Marta te gaan.

In Colombia heb je een tegenhanger van Ryanair, genaamd Vivacolombia. Hier ook wel ChivaColombia genoemd, naar de Chiva bussen waar mensen, maar ook vee mee wordt vervoerd. Daar had ik mijn ticket dus online geboekt, voor iets van 78€, niet duur maar ook niet goedkoop. Het betalen was echter niet gelukt, maar ik had in elk geval een reserveringsnummer en kon de reservering ook terug vinden op een website en in de app. Helaas blijkt dat geen garantie voor een plaats in het vliegtuig.

Omdat ik nog moest betalen ben ik extra vroeg naar het vliegveld gegaan, helaas bleek er niemand aanwezig te zijn bij de enige balie van ChivaColombia, dit zou nog bijna 2 uur duren zou blijken. In elk geval zat ik vooraan in de rij. Na mij kwam er een jongeman die zijn laatste slok water naar binnen werkte, maar zichtbaar nog dorst had. Ik had een fles water over en gaf die aan hem, een vriendschap was geboren :). Hij is geboren en woont in Bogota en was in Taganga om te duiken. Leonardo is een artiest in het maken van dansbare regeamuziek, muurschilderingen en hij is professor aan de universiteit waar hij les geeft in grafische vormgeving. Hij liet me wat hele mooie dingen zien die hij gemaakt heeft.

Leonardo heeft me geholpen aan de balie, aangezien ze daar geen Engels spreken. Het bleek dus dat de reservering die ik had, niet geldig was en dat ik maar een ticket moest kopen bij een andere maatschappij. Na wat aandringen van hem is ze bij haar manager na gaan vragen of ik toch mee kon en dat bleek gelukkig te kunnen… Echter wel voor 150€ in plaats van 78€. Helaas had ik niet heel veel keuze, wil ik nog een beetje tijd over hebben in Leticia.

resample(lanczos)

Een tekening van EL Leopardo Marmolejo: https://elarboldeleopardo.carbonmade.com/

Via de computer hebben we nog tickets weten te boeken voor de vlucht naar Leticia. Dit keer via Avianca, wel een goede maatschappij gelukkig. Het koste wat moeite, maar uiteindelijk lukte het dan toch.

Leonardo nodigde mij uit om in een bar te komen kijken (Casa babylon), waar hij alle muurschilderingen heeft gemaakt, maar eerst ging ik naar mijn hotel om mijn bagage te droppen en een powernap te de doen. Aangekomen in het veel te luxe hotel voor een backpacker had ik weer WiFi en kreeg ik een mail van Avianca dat er iets niet goed was en dat ik voor 8 uur ’s ochtends een telefoonnummer moest bellen. Gaan we weer dacht ik dus. Nummer was niet meer bereikbaar (tenminste er werd iets in het heel snel Spaans gezegd). Dus terug naar het vliegveld om het daar maar te regelen, zoals ik eerder al aan den lijve had ondervonden dat dat beter werkt. Dat bleek geen slechte keuze want zelfs nu was het nog lastig. Uiteindelijk bleek dus dat VISA de betaling niet vertrouwde en dat ze eerst de betaling telefonisch met mij wilde checken. Mogelijk was dit dus ook het geval met de vorige vlucht.

Na heel het geregel was het tijd om naar Casa Babylon te gaan. Daar aangekomen stond er een rij die wel 50m lang was. Aangezien ik geen WiFi had kon ik hem niet bereiken en ben ik met een taxi maar terug gegaan naar mijn hotel. Op de terugweg zat ik in de taxi al zo’n beetje te slapen, sowieso geen slechte keuze dus.

Vliegen naar (Leticia 15 jan.)

Avianca is idd een betere maatschappij waar dingen wel geregeld lijken te zijn. Tevens kregen we op een vlucht van rond de 2 uur een snack en entertainment. Aangekomen op het vliegveld blijkt Leticia toch iets groter dan dat ik initieel dacht. Even 21000$ betalen voordat je Leticia in mag en daarna ging het allemaal heel snel. Inmiddels ben ik een halve dag verder en zit ik in de jungle van Peru…